

The article breaks new ground through its comparative approach, which traces the continuities or ‘narrative patterns’ in Schlink's detective writing and Der Vorleser for the first time. These are explored in conjunction with the reception theory of Wolfgang Iser and Umberto Eco, and through the lens of over two hundred reader responses. Special consideration is given to the dynamic between Schlink's works and the reader/consumer, with particular emphasis on the impact of the popular literary codes within the texts. By undertaking a comparative analysis of Schlink's debut detective novel, Selbs Justiz (1987) and his international best-seller Der Vorleser (1995), the article explores the problematic tensions generated within these texts by the commercial demands of the literary market-place, and, in a specifically German context, the influence of ‘neue Lesbarkeit’. Ten years after the publication of Der Vorleser, this article argues that Schlink's work can only be fully understood when viewed in the commercial contexts that currently shape both German and global literatures. Fassbinder macht für sich geltend, das Problem beim Namen nennen zu dürfen: Das Stück sei eine „Reaktion auf eine Wirklichkeit“, nämlich „die ständige Tabuisierung von Juden, die es seit 1945 in Deutschland gibt“2, und die nun in Frankfurt instrumentalisiert werde: Juden seien willfährige Werkzeuge bei der Entvölkerung eines Wohngebiets zugunsten der Errichtung von Bankenhochhäusern.

In einem Interview, das kurz darauf erscheint, bekräftigt der Autor, dass er gegen Sprechverbote aufbegehrt, deren Begründung eigentlich vorgeschoben sei und die „realen Sachverhalte“, wie er es nennt, verschleiere. Zu prüfen wäre, warum man, statt die realen Sachverhalte zu untersuchen, gegen den Autor eines Stückes argumentiert, die er - um bestimmte Zustände kritisierbar zu machen - für seine Figuren erfunden hat.1 Zu betrachten wären die Beweggründe derjenigen, die sich dagegen wehren, daß über diesen Sachverhalt gesprochen wird. Er deutet an, dass sich die Stadtoberen von Frankfurt jüdischer Makler und Spekulanten bedienten, um die schmutzige Arbeit der Umstrukturierung des Stadtteils Westend gegen den Willen seiner Bewohner an jene zu delegieren, die als Opfer außerhalb des Kollektivs stünden - Fassbinder vergleicht dies mit der Übertragung von „Geldgeschäften“ an die Juden im 18. März 1976 aus Paris einen offenen Brief, um sich gegen den Vorwurf, sein Stück „Der Müll, die Stadt und der Tod“ sei ein antisemitischer Text, zu wehren. See the very best of literature in a whole new light with BrightSummaries.Rainer Werner Fassbinder schreibt am 28. The clear and concise style makes for easy understanding, providing the perfect opportunity to improve your literary knowledge in no time. Questions for further reflection Why choose ?Īvailable in print and digital format, our publications are designed to accompany you in your reading journey.Schlink was received many prestigious awards for his writing, many of them for The Reader, and his hard-hitting novels are very popular with readers from across the world.Find out everything you need to know about The Reader in a fraction of the time! This in-depth and informative reading guide brings you: The Reader tackles the feelings of shame and guilt that plagued those who lived through the Holocaust in Germany and the uncomfortable reality of what happened in the concentration camps, making for a difficult yet moving read.
THE READER BY BERNHARD SCHLINK PDF TRIAL
Years after their affair, Michaël attends a trial and comes face-to-face with Hanna, who went on to become an SS-officer and is now accused of major crimes at the concentration camp where she worked.
/thumb.jpg)
Unlock the more straightforward side of The Reader with this concise and insightful summary and analysis! This engaging summary presents an analysis of The Reader by Bernhard Schlink, which tells the story of an affair between a young boy named Michaëland an older woman, Hanna.
